586,362 active members*
3,365 visitors online*
Register for free
Login
IndustryArena Forum > Community Club House > International / Regional Forums > European Club House > Norwegian > Ombygget CNC - Gecko 540, Huanyang vfd og vannkjølt spindel...
Page 1 of 2 12
Results 1 to 20 of 31
  1. #1
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441

    Red face Ombygget CNC - Gecko 540, Huanyang vfd og vannkjølt spindel...

    Hei igjen!

    Endelig ferdig med ombygging av cnc maskinen min.
    Noe små arbeid gjenstår til den kan kalles helt ferdig, men det kommer etterhvert.

    Det som står igjen er kabelkjeder og plate for feste av gecko og nødstopp.

    Tok sin tid, men det gjør det jo når man får problemer etterhvert.

    Legger ved noen bilder, så får dere si hva dere mener

    NÅ SKAL DET FRESES


    Mvh Robert.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 1avatar.jpg   2avatar.jpg   3avatar.jpg   4avatar.jpg  

    5avatar.jpg   6avatar.jpg   7avatar.jpg   8avatar.jpg  

    9avatar.jpg   10avatar.jpg   11avatar.jpg   12avatar.jpg  

    13avatar.jpg   14avatar.jpg   15avatar.jpg   16avatar.jpg  

    17avatar.jpg   18avatar.jpg  
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Ser veldig bra ut Robert! Nå må jeg se å bli ferdig med oppdateringene på maskina mi

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  3. #3
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Jeg skal kjøpe en slik vannkjølt fres og jeg har lest et sted at du har erfaring med både 1.5 kW og 2.2 kW spindelen...

    Jeg lurer da på om hvilken som er å foretrekke, både nå som nybegynner og etterhvert som man blir mer avansert ? Er det bare å kline til med noen ekstra hundrelapper å gå for 2.2 kW saken ?

    _Bonus_

  4. #4
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hei!

    Jeg ville kjøpt 2.2 med en gang. Den er større og solidere.
    Men du må handle ifra rett mann.

    Jeg har en kompis som har prøvd begge. Skal få han til og svare her.


    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  5. #5
    Join Date
    May 2010
    Posts
    0
    Ja, that's me.

    Jeg hadde 1.5kW først, før den streika (mer eller mindre), og oppgraderte dermed til 2.2kW.

    Først vil jeg jo si at 1.5kW streika ikke fordi den var for svak eller noe slikt, men heller at kvaliteten var litt si som så. Om kvaliteten på 2.2kW er bedre, er vanskelig å avgjøre for et utrent øye.

    Mitt største ankepunkt vil dermed være ER11 mot ER20 collets. Hvor man på ER11 (1.5kW) får verktøy opp til 7mm. Du kan også få tak i 8mm collet, men den må da spesialbestilles fra tyskland. ER20, derimot, tar verktøy opp til 13mm. Du tenker kanskje som jeg gjorde; "I helsikke, hva skal jeg med 13mm verktøy?!" Etterhvert bruker man så stort verktøy som oppgaven takler. Jo større verktøy, jo mer stabilt blir alt, jo fortere kan du frese, og (som oftest) jo finere blir resultatet. Så skal du planfrese (blir ofte mye planfresing) går det jo mye fortere med et større verktøy.

    Jeg har nå fulgt med på hvor mye strøm min 2.2kW bruker ved planfresing av eik med 22mm verktøy med 40mm/sek, og funnet ut at den bruker rundt 3 amp. Dette tilsvarer 660W. Om du da trenger de siste 700W fra 1.5kW til 2.2'en, får du jo avgjøre.

    Et annet punkt er at 2.2kW naturligvis er større i fysisk størrelse, som oftest i lengda, i forhold til 1.5kW'en. Dersom du utnytter lengda av fresen når du fester den til Z-aksen, vil du få en mer stabil Z-akse.

    Konklusjonen er at det eneste tilfellet jeg ville anbefalt 1.5kW over 2.2kW var dersom du hadde en pitteliten fres, og skal kun frese i mikroskala

    Ellers anbefaler jeg at du holder deg unna linearmotionbearings2008 på ebay. I alle fall ved kjøp av spindle/VFD. Skruene er litt si som så med.
    Spindle/VFD kjøpes best av solar.jean på ebay

    Løkke te!

  6. #6
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Takk for tips. Jeg tror jeg går for en 2.2 kW spindle da først som sist...var et godt poeng det med planfresing, blir nok noe av det her også.

    Har du, eller kjenner du til noen som har, hatt dårlig erfaring med linearmotionbearings2008 ? Var nemlig på nippet til å handle skinner og skruer derfra.

    Spindle blir nok handlet fra anbefalte butikk (Enjoy Life, Solar Jean ). Har du noen andre anbefalte butikker for kjøp av skinner og annet utstyr til cnc ? Gjerne som kan gjøre noe på mine mål og til en ikke altfor avskrekkende pris...

    /Bjørn-Ove

  7. #7
    Join Date
    May 2010
    Posts
    0
    Som jeg sa, jeg har dårlig erfaring med linearmotionbearings både med spindle/VFD og skruer. Skruene er av litt laber kvalitet. De gjør jobben, men mutterne er litt trå og henger litt forskjellige steder på skruen. Men for all del, til prisen er de vel kurrante nok!

    Skinner anbefaler jeg varmt automation-overstock.com. Skinnene og blokkene de selger er av ypperste proff-kvalitet, og de kapper til nøyaktig spesifikasjon.

    Velg Z0 flange-blokkene. Z0 er hvor tight blokkene er, hvor Z0 er de som er aller best tight. Lykke til

  8. #8
    Join Date
    Jun 2005
    Posts
    55

    spent..

    Hei,

    Nå bli jeg litt spent gitt.. Jeg har skruer og mutre i bestilling hos linearmotionbearing

    jeg har også en 1.5KW spindle, men har ikke kjørt den så hardt enda. Jeg har imidlertid et lite optimalisert kjøleanlegg til den. Hvilke deler er det dere bruker?

    Jeg synes også at niplene er dårlige, vet dere om det går an å bytte dem ut med noe? evt hvilke gjenger det er på dem?

    Henrik.

    EDIT: Forøvrig en meget pen fres, Vegabond

  9. #9
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Ser bra ut dette, ja.

    Ser det er mange av dere som bruker aluminiumsprofiler, hva er prisen per meter for slike? 20x20mm eller 25x25mm, vel?

    Og hva bruker dere for å få rene kutt når dere kapper lengdene?

  10. #10
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Quote Originally Posted by notalive View Post
    Ser bra ut dette, ja.

    Ser det er mange av dere som bruker aluminiumsprofiler, hva er prisen per meter for slike? 20x20mm eller 25x25mm, vel?

    Og hva bruker dere for å få rene kutt når dere kapper lengdene?
    Hei!

    Jeg har fått alle profilene (ja jeg var JÆVLIG heldig) så jeg har ikke betalt for det, men vet at de koster mye.. 200,- pr meter kanskje, og mulig jeg tar feil her.

    Søk etter extruded aluminium på e-bay og du får opp masse.
    extruded aluminum items - Get great deals on eBay Motors, Business Industrial items on eBay.com!


    Kjølingen så bruker jeg en plastikk oppbevaringsboks ifra biltema/clas ohlson fylt med vann OG KJØLEVESKE!, kjølevesken er bare der for og forhindre korrosjon. Kjøpte en pumpe ifra biltema, den minste i linken under.
    Lensepumpe - Biltema

    Kan ta noen bilder av pumpa osv i kveld om jeg kommer på det


    Stå på !



    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  11. #11
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Alu Profil5 40x40 lett hadde en veiledene pris på 186,- +mva pr m
    80x40 Lett kosta 338,- + mva pr m
    Priser fra november i fjor hos Aluflex.
    Så kommer jo selvfølgelig spormuttere, montasjesett, ++ og frakt i tillegg.

    Er ikke gratis å bygge med men det er stabilt og lekkert :-D
    Tror ikke de handler med privatpersoner men har hørt rykter om att Rolloco gjør det.

    Kapping brukte jeg båndsag.
    Mulig Anders på MFN har profiler for salg ;-)
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  12. #12
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hei.

    Jeg har forstyrrelser på cnc maskinen min.
    Stepperne begynner og gå selv etter en stund.
    Geckoen blir veldig varm, og har lest at den skal tåle det.
    Jeg har montert kjøleribbe på den nå, men har ikke fått prøvd den enda.

    Har også montert et galvanisk skille mellom VFD og 230V


    Noen som kanskje vet noen andre tips jeg kan prøve?



    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  13. #13
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    har du noen form for elektromagnetisk støyskjerming på kablene til limit/home bryterne dine? skjerma kabler? Det finnes noen triks med å sette en kondensator i parallell med bryterkretsene. Det er godt dokumentert her på cnczone, men jeg husker ikke noen tråder i farta. En kjapp test ville bare være å koble fra disse kretsene og se hva som skjer.... hold en finger på nødstoppen dog

    Problemet ditt trenger jo selvsagt heller ikke ha noe med dette å gjøre, men det kan være verdt et forsøk.

    At Geckoen blir så varm kan jo være litt mistenkelig. hvilken modell er det igjen? er det noen "sleep mode" (strøm reduksjon ved inaktivitet) som ikke er skrudd på? dette kan evt hjelpe med temperaturen.

    det var alt jeg kom på i farta

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  14. #14
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Ang limitswitcher o.l. bruk 100nF keramisk kondensator lodda på bryter kontaktene. Vil ta bort en god del støy indusert i kabeln og fungere som debounce. OBS: ! For stor kondensator og brytern blir "treg"

    Edit: For problemet ditt kan du om ikke allerede gjort oppgradere til skjermakabel mellom kontroller og driver til stepperene og fest støyskjerm til gods/chassie så nær terminering av kabel som praktisk mulig. Se bort fra denne om du allerede har et metallskap der både controller og drivere er montert. Skal være mye støy før noe klarer å trigge en optokoblet inngang som jeg har sett de fleste drivere har. Det er nå noe som klarer å "instruere" stepperene til å gå et sted iallefall.

    Koble fra pc'n ta en kopp kaffe og se om stepperene fortsatt finner på noe sprell. Uskjerma paralellkabler er ofte noe humbug, spesielt på høye overføringshastigheter. Nok en gang, er det USB se bort fra denne.
    Det er et jæ.... pes å lete etter / beskytte utstyr og kabler mot EM støy.

  15. #15
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hei, og takk for tips!

    Fant en på elfa her, men er ikke så flink til og lete...
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-59&toc=18793
    Kan den brukes? og må jeg kjøre på begge polene til limit switchene?

    Stepper kablene har jeg nettopp skiftet til skjermet kabel.
    Når det gjelder kontroller og driver, mener du da styringskort/pc?
    Finnes det skjermet paralellkabler?


    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  16. #16
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Ta en pr bryter for sikkerhetskyld. Det kommer mest an på kabellengde egentlig. Du har funnet riktig sort ja på elfa, det er ikke blånøye dette.

    Signalkabler mellom styringskort/pc og stepperdriver bør skjermes. Jeg driver ikke med CNC, ennå, så litt klype salt på alt jeg sier. Men har planlagt og bestilt kinavarer og sitter egentlig å skal tegne ramma.

    Vel uansett, fra de produktbladene jeg har sett så er vanligvis en puls +direction signal, inn på driver; et stepp ut til motorene. Praktisk for å koble til pc/microkontrollere dette, så slipper man pc/microkontroller å befatte seg med avansert stepstyring og mange signaler som må inn og ut. Minuset er sårbarhet for støy.

    Du kan godt anta at paralellkabelen allerede er skjermet om den er av nyere dato. Lagd den selv av uskjermet kabel så bytt.

    Hvordan oppfører feilen din seg egentlig, gjerne hele hendelsesforløpet, må spindlen gå før du får problemer? Må du kjøre G-code til maskina for å få stepping på bærtur, eller kan den finne på rare ting med bare strøm og ingen signaler. Er det en bestemt motor som beveger seg eller flere? Hvis du kjører maskina i en akse frem og tilbake fullt utslag, kan den plutselig finne på å "snu". Isåfall kan det være direction signal kabelen på den aktuelle aksen som plukker opp støy. Må isåfall lese litt om driverene du bruker og ta det derfra.

    Uansett så er frekvensstyringer noen uhyggelige dyr, alt av elektronikk bør være innesluttet i metallskap og alle kabler inn og ut av nevnte skap bør være skjermet, kan fort bli dyrt for et hobby prosjekt.
    edit: Og gjerne separat skap for frekvensstyringa og.

  17. #17
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Jeg har brukt 100nF/100V

    Når det gjelder skjerminga av kabel så skal skjermen kun kobles i den ene enden.
    Hvis ikke lager du kun en ekstra leder.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  18. #18
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441

    Red face

    Hendelsesforløp.

    Det som skjer er at jeg kan ha kjørt programmet, altså frest i 40 minutter, så plutselig begynner alle stepperne og gå sakte en vei...
    Dette har skjedd om det ikke er noen aktivitet også.. At bare cnc`n er på og jeg driver og mekker.

    Spindel og VFD har vært avslått, altså strømmen har vært borte (bruker en slik strøm kontakt med av/på bryter)

    Har ikke prøvd og kjøre KUN steppere og ingenting annet da kortet mitt er defekt og ble sendt tilbake til Gecko drive i det store utland idag.


    Jeg er ingen ekspert på dette med motstander, kondensatorer osv.
    Så kanskje dere kan hjelpe meg med link ifra elfa om hva jeg burde kjøpe, og hvor jeg må sette det?
    Og helst ting de har på lager

    Takk!


    Mvh Robert
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  19. #19
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Bare bruk de du fant selv eller ta 100v varianten. Ingen betydning hva, så lenge spenningen i kabelen er under den merkespenningen +-20%. Vil tro det er 5v eller 24 volt på de signalene.

    Vet ikke om jeg vil anbefale å hamstre så mye elektronikk komponenter om du ikke vet hva du skal bruke dem til. 100nF eller 0,1uF om de også kan kalles, kan du gjerne kjøpe deg noen av, de er dogt egnet for trege saker som en mekanisk bryter. Andre signaler er som regel så raske at selv en så liten kondensator vil ødelegge signalet.

    ALLE stepperene går sakte en vei? det høres veldig veldig lite ut som støy for min del. Mer et elektronikk eller software problem, støy kunne gitt deg korte retningsskift, feilstepp ol men ingenting permanent. Og med den største feilkilda utkoblet, altså VFD så tja gjette vilt på.... defekt/kortslutta kondensator i kortet som sender step/direction signalene til driverene.

  20. #20
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hmm...

    Får håpe det er kortet da.. :P slik at det kanskje funker når jeg får det returnert.

    Takk for veldig utfyllende svar
    Kan sette over kaffen en dag! :P


    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

Page 1 of 2 12

Similar Threads

  1. Connecting Huanyang VFD to Mach3 via Gecko 540
    By Vaffel in forum Spindles / VFD
    Replies: 69
    Last Post: 01-07-2015, 10:51 PM
  2. Help with Huanyang HY02D223B
    By stevespo in forum Spindles / VFD
    Replies: 266
    Last Post: 02-01-2014, 09:42 AM
  3. Replies: 39
    Last Post: 10-20-2010, 10:04 AM
  4. Huanyang VFD og 1,5kW vannkjølt spindel
    By rogerer in forum Norwegian
    Replies: 34
    Last Post: 12-05-2009, 11:14 PM
  5. Huanyang HY02D223B 2.2Kw VFD
    By gillyhyde8888 in forum Phase Converters
    Replies: 7
    Last Post: 09-12-2009, 12:46 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •